Pál apostol 5.: Az első keresztyének
2023. július 23.
„Azok, akik az István miatt támadt üldözés következtében szétszóródtak, eljutottak Föníciáig, Ciprusig és Antiókhiáig, de senki másnak nem hirdették az igét, csak a zsidóknak. Volt azonban közöttük néhány ciprusi és cirénei férfi. Amikor ők eljutottak Antiókhiába, a görögökhöz is szóltak, és hirdették az Úr Jézus. És az Úr keze velük volt, úgyhogy sokan hittek, és tértek meg az Úrhoz. Ennek a híre eljutott a jeruzsálemi gyülekezethez, ezért kiküldték Barnabást Antiókhiába. Amikor megérkezett, és látta az Isten kegyelmét, megörült, és bátorította mindnyájukat, hogy szívük szándéka szerint maradjanak meg az Úrban, mivel derék ember volt, telve Szentlélekkel és hittel. És igen nagy sokaság csatlakozott az Úrhoz.
Barnabás azután elment Tarzuszba, hogy felkeresse Sault. Amikor megtalálta, magával vitte Antiókhiába. Így történt, hogy egy teljes esztendőt töltöttek együtt a gyülekezetben, és igen nagy sokaságot tanítottak. A tanítványokat pedig Antiókhiában nevezték először keresztyéneknek. Ezekben a napokban próféták jöttek le Jeruzsálemből Antiókhiába. Előállt egyikük, név szerint Agabosz, és a Lélek által megjövendölte, hogy nagy éhínség lesz az egész földön. Ez be is következett Klaudiusz idejében. A tanítványok pedig valamennyien elhatározták, hogy aszerint, amint kinek-kinek módjában áll, valami segítséget küldenek a Júdeában lakó testvéreknek. Ezt meg is tették, és elküldték Barnabással és Saullal a gyülekezet elöljáróihoz.”
Apostolok cselekedetei 11:19-30
„Az Úr igéje pedig egyre szélesebb körben terjedt. Barnabás és Saul, miután elvégezték szolgálatukat, visszatértek Jeruzsálemből, és magukkal vitték Jánost, akit Márknak is hívtak.” Apostolok cselekedetei 12:24-25
Kedves Gyerekek! Az előző szolgálatban kitértünk arra, hogy Isten a pogányok felé is kinyitotta az ige központi üzenetét: Jézus Krisztus értük is meghalt, az ő bűneiket is eltörölte. Péter apostol számolt be erről a jeruzsálemi gyülekezetnek, ahol így fejezte ki az Úr pogányok felé fordulását: Amikor pedig elkezdtem beszélni, leszállt rájuk a Szentlélek, ahogyan ránk is leszállt kezdetben. Ekkor eszembe jutott az Úr szava, aki így szólt: János vízzel keresztelt, de ti Szentlélekkel fogtok megkereszteltetni. Ha tehát ugyanazt az ajándékot adta nekik is az Isten, mint nekünk, akik hittünk az ÚR Jézus Krisztusban, akkor ki vagyok én, hogy akadályozzam Istent? Amikor mindezt hallották, megnyugodtak, dicsőítették Istent, és így szóltak: Akkor tehát a pogányoknak is megadta Isten, hogy megtérjenek és éljenek! Apostolok cselekedetei 11:15-18
A történetünk elején láthatjuk, hogy az újonnan Krisztushoz megtért zsidók átélték az első üldözéseket, emiatt szétszóródtak a Földközi-tenger mellékén lévő városokba. Ezek között a városok között volt Antiókhia, amely korának az egyik legjelentősebb települése volt (a mai Szíria és Törökország határán volt ez a település). Itt nagyon sokan tértek meg, akik között egyre többen voltak a görögök, azaz a nem zsidók. Barnabást küldte ki a jeruzsálemi gyülekezet, aki hamarosan magával vitte Tarzuszból Sault, akit még mindig nem nevez az ige Pálnak. Saul sok éven keresztül készült a szolgálatra, az Úr ebben a csendben tudta formálni. Igaz lehetett vele kapcsolatban az Úr szava, amit Hóseás próféta könyvében olvashatunk:
„Azért most én csábítom őt: elvezetem a pusztába, és szívhez szólóan beszélek vele.” Hóseás 2:16
Itt még tovább folytatódik a felkészítés, mivel Barnabás mellett töltött egy teljes évet az antiókhiai gyülekezetben.
Itt olvashatjuk azt a mondatot, ami nagyon nagy jelentőségű a keresztyénség történetében. A most már zsidókból és pogányokból álló Krisztus-követőket itt nevezték először keresztyéneknek. De honnan ered ez a kifejezés? A héber Messiás jelentése: Fölkent. A Messiás szó fordítása óhéberről ógörögre a „Krisztus” szó a Chrisztosz főnévből származik. Ebből született a görög chrisztianosz, illetve a latin Christianus kifejezés, amelyek jelentése „Krisztus-követő”, „krisztusi”. Honnan került ez a magyar nyelvbe? A szó középkori magyar formája kirisztián, kirisztyán, majd keresztyén volt. Sokan (elsősorban a katolikusok) a kereszt szóból vezetik le a keresztény kifejezést, ami azonban nem fejezi ki fogalom mélységét.
A keresztyének az első gyülekezetek keletkezésének idején nem névleges Krisztus-követők voltak. Sokszor az életük is veszélybe került, hiszen szembementek a kor akkori vallássosságával: a bálványimádással, a zsidók névleges istenfélelmével. Idegenek és vándorok voltak a világban, hasonlóan a mostani keresztyénekhez. A Krisztushoz tartozás kifejezte, hogy ki az életük irányítója, és kinek a természetét szeretnék kiábrázolni a gyakorlati életükben. Ott voltak a szívükben Péter apostol szavai: „tudva, hogy nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből, hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén.” I. Péter 18-19.
Tudták azt, hogy Jézus Krisztus a drága vérével váltotta meg őket, ezért Hozzá tartoznak, az Ő tulajdonai!
Kedves Gyerekek! Ma sem lehet más célja egy keresztyénnek: a krisztusi tulajdonságokat mások felé bemutatni. Ez ma is egyfajta elkülönülést jelent a világtól. Egy Krisztus-követőnek mindig tudnia kell, hogy kihez tartozik! Az Úr adjon erőt és bölcsességet, hogy a Szent Szelleme által mindig méltó módon viseljük a keresztyén, krisztusi nevet!
Antiókhia Pál apostol (az itt még Saul) életében nagyon fontos szerepet játszik majd. Sok időt eltöltött itt a gyülekezetben, és innen indul el a missziói útjaira, aminek a következtében számos gyülekezet alakul majd meg a Földközi-tenger mellékén. Ahogy az igénk mondta: „Az Úr igéje pedig egyre szélesebb körben terjedt.”
Az Úr adja meg azt, hogy az igének nem csak hallgatói, hanem megtartói is legyünk, és méltó módon hordozzuk a keresztyén nevet!
Ámen
Uherkovich Zoltán
2023. július 23.